KVS Lyngdal
Det franske livet!
← Tilbake til bloggoversikt

Avgangsklassene ved KVS-Lyngdal har de siste årene reist til London på skoletur. I år var det helt nye planer, og turen gikk til Frankrike med Paris som hovedmål.

Denne våren kjørte vi buss. Det var en fantastisk tur med svært fornøyde elever. Mange hadde nok grudd seg til tusenvis av kilometer i et buss-sete, men for de fleste gikk det overraskende bra. Første stopp var i Belgia og vi var på besøk på en av NATO sine hovedbaser. Etter dette gikk ferden videre til Normandie-kysten, nærmere bestemt byen Caen. Her bodde vi på en stor internatskole, og fikk oppleve at standarden på KVS-Lyngdal både når det gjelder mat og fasiliteter langt overgikk denne franske skolens.

Normandie-kysten og D-dagen var tema dagen etter. Vi startet med et stopp ved Pegasus-bridge, det første stedet som ble frigitt fra Hitlers klør i 1944. Videre kjørte vi langs kysten til noen av de mest berømte landgangs-strendene. I Arromanches var vi innom en 360-graders kino og fikk «oppleve» marerittet soldatene gikk gjennom disse dagene i juni -44. Etterpå spaserte vi på strendene på Omaha-beach og til slutt besøkte vi den amerikanske krigskirkegården. Der vandret vi mellom tusenvis av gravstøtter til falne soldater. Sterke opplevelser. Man får et litt annet perspektiv når man ser slike ting.

Bylivet og linjedelte opplevelser
Vi bodde tre netter i Paris på et flott hostell. Her fikk vi oppleve alt fra det overdådige Versailles-slottet, Eiffeltårnet og Notre-Dame til fotballkamp med flere Zlatan-mål. Mange likte også å vandre opp og ned Champs-Elysses tett omkranset av altfor dyre butikker. For noen elever ble det ekstra spennende da det franske temperamentet kom til uttrykk gjennom noen heftige demontrasjoner i gatene med vindusknusing og ramponering.
Èn av dagene hadde vi et klassedelt opplegg. Idrettsklassen var i en enorm klatrepark hvor de fikk frese fra seg i tretoppene og lange zip-linere. Studieklassen fikk oppleve attraksjoner i sentrum med egen guide. I tillegg fikk de noe å bryne hjernebarken på da de kom til Hinthunt. Her ble de delt i grupper og sperret inne på rom hvor de i løpet av en time skulle finne løsninger på mange oppgaver som til slutt(forhåpentligvis) ville lede de ut av fangenskapet. Naturbruksgjengen reiste til Massey-Ferguson-fabrikken og fikk blant annet følge produksjonen av en traktor. Deretter var de på et lærerikt gårdsbesøk.

Neste skoletur!
Turen til Frankrike ble en kjempesuksess. Elevene var godt fornøyde med reisen, det var også lærerne. Vi hadde gode bussjåfører, godt vær, en dyktig guide og ikke minst fantastiske elever å reise på tur med.
Fra og med 2016 vil turene til Paris bli om høsten, og med fly. Dette for at 3. klassingene skal bli godt sammenristet litt tidlig på året, samt at vi får et lite oppbrudd i undervisningen når kveldene begynner å bli litt mørkere.
Hvert enkelt trinn har sitt eget særpreg, og ingen skoleturer blir like. Vi gleder oss, og det gjør nok det franske folket også!

Olav Tjelle

"Jeg er bare utrolig stolt av Kvs-Lyngdal. Maken til skole med slike muligheter tror jeg nesten ikke finnes! Takker Gud for at jeg kom over denne skolen."
Kristen Videregående Skole Sør – Lyngdal
Agnefestveien 225
4580 Lyngdal

Telefon 38 33 06 00
faks 38 33 06 06
post@kvs-lyngdal.no
© 2017 KVS-Lyngdal AS (989 032 402), Agnefestveien 225, 4580 Lyngdal. Webdesign av Remi A. Netteland / mesor.no